إتحرك

متوسط سرعة الجري العادي او الهرولة

لو عاوز تمارس رياضة ولكن مش عندك وقت تروح لصالة الألعاب (GYM) ماتستسلمش. بدل كده تقدر تجري حول بيتك او منطقتك لتحسين صحتك بصفة عامة باقل استثمار في الوقت و الفلوس. سرعة الجري تعتمد على مستوى لياقتك بس لازم تلتزم بمعدل السرعة القياسي من 5 – 6 ميل في الساعة (8 – 9.5 كيلومتر في الساعة)

 

فيه ناس تقدر تمشي بسرعة 4.5 ميل في الساعة (7 كيلومتر في الساعة) من غير ما يبدأ يهرول عشان يحافظ على نفس مستوى السرعة (وفقا لبيانات من الصحة منشورات جامعة هارفارد) اول ما سرعتك توصل لي 6 ميل في الساعة (9.5 كيلومتر في الساعة) تمرينك بتحول من هرولة للجري. نظريا سرعة الجري لازم تكون من 5 – 6 ميل في الساعة (8 – 9.5 كيلومتر في الساعة)

 

بعض الناس بيفضلوا الجري، ولكن بسرعة أبطأ من 5 ميل في الساعة (8 كيلومتر في الساعة). على الرغم إنك تقدر تهرول بسرعة بطيئة جدا، يفضل استخدام إيقاع المشي عند البدء في ممارسة رياضة الجري، وده لان مفاصل الجسم السفلى هتتلقي تأثير زيادة من خطوتك. على المدى الطويل، يمكن للنشاط الرياضي ده يؤدي إلى عدم الراحة. المشي في الناحية الثانية، له تأثير أقل بكثير على مفاصل الجسم السفلية، ولما تمشي بسريعة مع تحريك دراعاتك، فعملية حرق السعرات الحرارية هتكون ثابتة.

 

الجري بسرعة 5 – 6 ميل في الساعة (8 – 9.5 كيلومتر في الساعة) ممكن يحرق كذا 100 سعرة حرارية (كالوري) و ده شيء كويس لو كنت عاوز تستخدم عملية بسيطة كوسيلة للتخسيس. لو شخص وزنه 85 كيلوجرام جري بسرعة 5 ميل في الساعة (8 كيلومتر في الساعة) لمده ساعة هيحرق تقريبا 690 كيلو كالوري نفس الشخص يقدر يحرق 776 – 863 كيلو كالوري لو جري بسرعة 8.5 – 9.5 كيلومتر في الساعة لمدة 60 دقيقة
لو مش هتقدر تحافظ على سرعة جري 8 – 9.5 كيلومتر في الساعة ماتقلقش لان المشي بيوفر سلسلة من الفوائد زي اللي بيقدمها الجري او الهرولة وبيساعد على تقوية العظام والعضلات ورفع قدرة تحمل القلب والأوعية الدموية.