كُل

أنواع اكل هتساعدك تتخلص من الدهون الزيادة في الجسم

كل انواع الاكل الطبيعي الغير مصنع مفيد للجسم لو اكلناه باعتدال ولكن احنا احتارنا هنا شوية انواع من الاكل هدف الأنواع دي من الاكل هو طرد الدهون وبالتالي تقليل وزنك وتنقيته الجسم وتطهيره. الفكرة هنا هي تطهير السوائل السامة الموجدة جوة الدهون من الجسم. ده هيساعدك على تحسين مستوى الطاقة و تقليل ظهور الترهلات (cellulite)

الفاكهة

أنواع الفواكه الطاردة للدهون تشمل التفاح والخوخ والكمثرى والبرتقال والتوت والنكتارين والكرز والخوخ، الجريب فروت والليمون الأصفر والليمون الحامض الاخضر. الأنواع دي تساعد على تخفيض نسبة السكر في الدم ومن الأفضل أنك تأكلها طازه. الفاكهة دي فيها نسبة عالية من البوتاسيوم، وفيتامين C والإنزيمات الطبيعية. من باب الابداع، قطع شوية من الفاكهة دي وضعها على سيخ لعمل كباب الفاكهة.

اتمتع بطعم الفراولة على السلطة أو اعمل جيلاتي عن طريق مزج خليط من الفواكه مع شوية الزبادي منخفض الدهون وحطها في الفريزر لمدة ثلاث ساعات.

الأعشاب والتوابل

استخدام بعض التوابل والأعشاب الطاردة للدهون وتشمل اليانسون والشبت وخل التفاح، الخردل المجفف، وأوراق الغار، الشمر، الفلفل الحار، والثوم، والزنجبيل، والقرفة، ومسحوق البصل والقرنفل والبقدونس، الكزبرة، الكركم، الوسابي. خذ ¼ إلى ½ ملعقة شاي صغيرة من التوابل والأعشاب دي ثلاث إلى خمس مرات في الأسبوع.

ميزتهم انك هتلاقيهم عند أي عطار و بمجرد انك تضيفهم للأكل هيدوا اكلك طعم احلى

الخضار

حاول تأكل خمس حصص أو أكثر من الخضار الطارد للدهون يوميا. زي الخرشوف، ، البازلاء ، جرجير، ، والكوسا، ، الباذنجان، والسبانخ، ، والفلفل، والفاصوليا الخضراء، الطماطم، والبروكلي، واللفت والقرع الأصفر، والخس والقرنبيط، والفطر، والكرفس، و الخردل الاخضر، البامية، السلق والبصل والثوم ،والفجل والكرنب والخيار والكراث .

يفضل الخضار الطازه ولكن الخضروات المجمدة بدون ملح مضاف أو أي مكونات أخرى مقبولة. الخضار غني بالعناصر الغذائية وهي أساسا جيد جدا للنظام الغذائي الصحي.

الكتان

استخدم بذور الكتان لأنها مضادات طبيعية للالتهابات هتساعد على الحفاظ على مستويات السكر في الدم وتوازن الهرمونات، وتمنع زيادة الوزن، وتخليك حاسس بالشبع لفترات اطول. بالاضافة انها مصدر للأحماض زي أوميغا 3 الدهنية. يوصي 2 ملعقة كبيرة يوميا، لو هتاخدها في هيئة زيت حاول متسخنوش لان التسخين يقلل فوائده وفقا لجامعة ميريلاند المركز الطبي، الزيت فيه الأحماض الدهنية وحمض الفا لينوليك الأساسي.

اتباع نظام غذائي متروس بالخضار والفاكهة والمكسرات أو البقوليات والحبوب الكاملة هيساعد في خفض فرص الإصابة بأمراض القلب.

شيا

بذور شيا هي بذور قوية طاردة للدهون بنسبة كبيرة وسهلة الإضافة إلى أي طبق. استهلك 2 إلى 3 ملاعق كبيرة. يوميا. ممكن ترشها على الخضار أو إضافتها اثناء الطبخ وعلى الشوربة. شيا هو مصدر جيد للأوميغا 3 الدهنية. في الواقع، انها مصدر أفضل حتى من بذور الكتان.

ويقول الدكتور أندرو ويل، المدير الطبي في مركز ولاية اريزونا للطب التكاملي في جامعة أريزونا. البذور الصغيرة دي فيها نسبة عالية من الألياف وتوفر الكالسيوم والمغنيسيوم والنياسين والفوسفور والمنغنيز والزنك والنحاس والموليبدينوم والحديد.